Sunday, January 31, 2010

Jadilah macam harimau, janganlah jadi macam monyet



Vs




Khamis lepas dokter saya cakap "Jadilah macam harimau, jangan lah kamu jadi macam monyet,"
Kita tengah duduk face to face kat bilik lecturer, ada meje kayu depan kitarunk. I tengok muke dokter tu ngan pelik. Cube faham maksud dia.


I pun tanye dokter tu,"Sebab harimau digeruni semua haiwan hutan ke? dan kenapa monyet dok? Sebab monyet tu asyik bergantungan dari dahan ke dahan jadi tak berdikari??"


"Bukan lah, jadilah seperti harimau. pernah tak kamu lihat harimau berburu? kalau dia aim sekor kijang tu...kijang tu jer dia kejar, sampai dapat! padahal ada banyak lagi kijang yang lagi dekat dan lagi gemok sebelah dia. Tapi harimau akan kejar sekor kijang tu je sampai dapat!"


I pun gunakan imagination I jap, A'ah eh... Harimau lari lurus je. Dia tak de pun tbe2 eh! eh! tengah kejar lompat ke kijang lain sebelah dia. I pun angguk2 faham.


"Dan kenapa monyet dok?"


Dokter tu pun senyum sinis kat I "Pernah tak awak tengok monyet makan? Dia dah ada pisang kat tangan dia, tapi kalau dia nampak kawan dia ada pisang, dia mesti nak rampas dan bawak lari,"


Apa yang my dokter nak sampaikan ialah : Kita kene kejar 1 hal dalam hidup kita sampai dapat, janganlah kite jadi yang dikejar tak dapat, yang di kendong keciciran. Tak kesah la dalam mengejar cite2 atau pasangan hidup. Luv u peeps!

3 comments:

Cik bunga mawar said...

hurmm...pepatah yg bagus~

mari kite jadik harimau, jangan jadik monyet oke :)

iecka ♥ said...

hoyehhh! jum jadi harimau k.ckyn! miawwww! hehehe.

:+:+: Ashikyn :+:+: said...

to rose ---> hehe. my doc ajar pepatah tu. I tink it's a good pepatah also.hehe.peace!

to pika --> miow..haum2!